Leppävirran vuoden 2011 yritys - Pertemet Oy

Leppävirran Vuoden yritykseksi 2011 on valittu Pertemet Oy. Yritys korostaa yhdeksi menestyksen syyksi osaavan ja sitoutuneen henkilöstön.

Arvosteluraati nosti esiin myös Pertemetin hyvän ammattitaidon ja hyvien liiketoimintaperiaatteiden mukaisen ja esimerkillisen yrittämisen.

Leppävirran vuoden 2011 yritys – Pertemet Oy

Leppävirran Vuoden yritykseksi 2011 on valittu Pertemet Oy. Valinta kohdistui Pertemet Oy:öön muun muassa yrityksen hyvän ammattitaidon sekä hyvien liikeperiaatteiden mukaisen ja esimerkillisen yrittämisen ansiosta. Pertemet Oy itse korostaa yhdeksi menestystekijäksi osaavan ja sitoutuneen henkilöstön.

Vuoden yritys valitaan Leppävirralla tänä vuonna 33. kerran. Vuoden yrityksen tai yrittäjän nimeävät Leppävirran kunta ja Leppävirran Yrittäjät ry tunnustuksena paikkakunnalla toimivalle yritykselle.

Tänä vuonna Vuoden yritykseksi valittiin Pertemet Oy, joka toimii eri teollisuusalojen suuryritysten sopimusvalmistajana toimittaen järjestelmiä, moduuleita ja komponentteja. Valinta kohdistui Pertemet Oy:öön muun muassa yrityksen hyvän ammattitaidon sekä hyvien liikeperiaatteiden mukaisen ja esimerkillisen yrittämisen ansiosta.

Pertemet Oy:n ansioita vuoden yritykseksi ovat lisäksi yrityksen työllistävä vaikutus, toimiminen osana leppävirtalaisten yritysten tuotantoverkostoa, viennin aloittaminen sekä yrityksen laajentuminen ja kehittyminen.

Liikelahjatuotteista alihankintatöihin

Pertemet Oy aloitti toimintansa Pertti Mustosen perustamana yhden miehen yrityksenä vuona 1994. Alkuaikoina yritys valmisti ja markkinoi liikelahjatuotteita. Tärkeimpänä tuotteena oli retkiveitsi, jonka valmistusoikeudet yritys osti Hackmanilta.

Vuosituhannen vaihteessa yrityksen toiminta laajeni lähiseudun metalliteollisuuden korjaus-, huolto-, ja alihankintatöihin. Samanaikaisesti yritykseen palkattiin ensimmäiset ulkopuoliset työntekijät.

Vuonna 2004 yrityksen osakkaaksi tuli Jouni Mehto. Tuolloin yrityksen toimintaa alettiin kehittää entistä enemmän teollisuuden alihankintaan.

Pertti Mustosen jäädessä eläkkeelle vuonna 2008 yrityksen omistus siirtyi kokonaan Jouni Mehdolle, joka toimii nyt yrityksen toimitusjohtajana.

Monipuolisia asiakkaita ja kehitystyötä Sorsakosken ruukkiympäristössä

Nykyisin Pertemet Oy toimii perinteikkäässä teollisuus- ja ruukkiympäristössä Sorsakoskella.

Pertemet Oy valmistaa tuotteita ruostumattomasta ja hiiliteräksestä. Ydinosaamista ovat erilaiset ohutlevy-, hitsauskokoonpano- ja muotoonpuristustyöt. Tuotteita ovat esim. lämmönsiirtimien komponentit, ammattikeittiöiden laitteiden komponentit, tilaelementtirakennusten teräksiset varusteosat, liesikuvut ja erilaiset hitsaus- ja kokoonpanotyöt.

Asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat kansainväliset suuryritykset, kuten Danfoss, Franke, Metos, Cramo ja Iittala. Toiminta perustuu pitkäaikaiseen ja avoimeen yhteistyöhön kumppaneiden kanssa.

Pertemet Oy panostaa tällä hetkellä tuotannon menetelmien ja –ohjauksen kehittämiseen sekä vientiin ja samalla etsien uusia yhteistyökumppaneita. Merkittävä lisäresurssi kehitystyöhön on muun muassa yritykseen tänä vuona palkattu tuotanto- ja laatuinsinööri, kertoo toimitusjohtaja Jouni Mehto.

Pertemet Oy:n liikevaihto kasvussa

Pertemet Oy työllistää tällä hetkellä vuositasolla 8-10 henkilöä.

Yritys on kasvattanut viimevuosina liikevaihtoaan. Vuona 2010 liikevaihto oli 1,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2011 liikevaihto tulee olemaan n. 2,4 miljoonaa euroa, josta suoran viennin osuus on n. 45 prosenttia.

Pertemet Oy:n taloudelliset tunnusluvut ovat olleet viime vuosina hyvät.

Kauppalehden ja Balance Consultingin menestyjäluokituksen mukaan Pertemet Oy on vuonna 2011 Pohjois-Savossa kärkisijoilla.

Tämä on ennen kaikkea osaavan ja sitoutuneen henkilöstömme sekä hyvien yhteistyökumppaneiden ansiota, Jouni Mehto kiittelee.

Pertemet Oy lyhyesti

• Teknologiteollisuuden sopimusvalmistaja 20 vuoden kokemuksella.
  • Raaka-aineina ruostumaton ja hiiliteräs.
  • Ydinosaamistamme ovat ohutlevy-, hitsaus-, kokoonpano- ja muotoonpuristustyöt.
  • Toimii perinteikkäässä ruukki- ja teollisuusympäristössä Sorsakoskella.
  • Työllistää noin 10 henkilöä.
  • Liikevaihto 2,3 M€, josta suoran viennin osuus lähes puolet.
  • Turvallinen ja vakavarainen.